Ösregn , sol och olaglig öldrickande. Vilken härlig dag !!

Torsdag.  4 Juli.

Viköyri - Haukeli

Frukost och sedan sedvanlig procedur med packning och påklädning av fuktiga regnkläder.  Allt sker effektivt under tystnad.

Sätter mig hojen och reser den upp från sidostödet och hör hur ett par liter vatten rinner ut från alla skrymslen och vrån som samlats under natten.

Går igenom dags färdväg och programmerar våra GPS:r så alla kör samma väg och förhoppningsvis hittar till samma hotell.  Men om vi håller ihop så går inget fel.  Idag skulle vi vara lite kulturella och beskåda en stavkyrka.    Mikael och Janne körde lite i förväg och vi skulle ses vi kyrkan.   Efter kyrkan skulle vi träffas på en utsiktspunkt en liten bit därifrån.  Det skets sig ganska duktigt.   Jonas och jag körde på , någon stavkyrka såg vi inte röken av utan kom fram till utsiktsplatsen över Viköyri.  Tänkte att kyrkan kom längre fram , men vart är Janne och Mikael ?  Finns liksom bara en väg att köra !   Efter en stund insåg vi att något inte stämde så vi satte oss på hojarna och körde tillbaka.  Efter en stund såg vi siluetten av kyrkan bakom några träd och sedan en väl gömd skylt att det fanns en stavkyrka.  Vi körde in där och var övertygade att Mikael och Janne skulle stå där och vänta.  Inte en Svensk i närheten !?  Zoomar ut lite på kartan i GPS:n.  Ser då att det finns två vägar från stora vägen in till kyrkan.  Mikael och Janne hade sett skylten och svängt in där. Den missade vi.  När vi kom tillbaka och svängde in på väg A till kyrkan så körde dom samtidigt därifrån och ut på väg B.   Har alltid sagt att religion bara ställer till problem.

Nåja , vi är ett glatt gäng och sådana småsaker är inget vi hänger upp oss på utan vi kör vidare.  Nu kommer vi upp på fjället där det är platt , kargt , blåsigt , kallt , snö , regn från sidan och våta feta kossor som står och idisslar en meter från vägen när man kommer susandes ut ur en kurva !!   Stannar och fikar.  Ett paket kanelgifflar i magen och vi rullar vi vidare.  Lika plötsligt som Moses tappade stentavlorna sprack molnen upp och solen börjar lysa upp omgivningen och hela landskapet ändrades.   Solen värmde på ordentligt så snart kände man sig lika fräsch som en svettig ostskiva.

Av med regnkläderna , vägarna började torka upp , upp med visiret och fick känna fartvind och flugor i ansiktet.  Landskapet hade nu gått från öststats-tråkig till färgsprakande färger som förgyllde vår tillvaro och 5½ dagars regn var bortglömt.  Nu var det en orgie i fantastisk natur och grymma vägar.   Det blev många stopp nu , bara för att titta och fotografera den fantastiska omgivningen.    30 mil senare rullar vi på parkeringen till kvällens hotell i Haukeli.  Ett oansenligt hotell vid stora vägen mitt ut i ingenstans.   På parkeringen stod massor av HD-hojar och GoldWings så det var gott om bikers där.   Fanns två hus och en kåta intill hotellet. That´s it !!  Så någon röjarkväll med slagsmål och brudar uteblev.

Inne på hotellet sprang en ensam kille runt som en jojo.  Han var nog ensam för han skötte allt.  Reception , baren , restaurangen och allt annat som skulle fungera.  Han gjorde sitt bästa så det fanns inget att klaga på.  Dock hade han nog ventilen till hans deodorantflaska hängt sig i morse.  Han luktade som ett varulager av WC-ankan från flera metes håll.  Surrade inga flugor runt honom kan jag säga.

Eftersom det inte regnade tog jag fram min drönare.  Jonas och jag flög en stund över området.  Filmade och tog lite bilder.

Som en stolt tradition drick vi alltid en öl när vi kommit fram.  Vi gick till snabbköpet , som låg i samma hus som hotellet , och köpte ett sexpack öl och tilltugg i form av jordnötter.  Satte oss på bänken utanför , knäppte upp varsin öl och skulle avnjuta lugnet  i Norges vildmark , trodde vi !!

Plötsligt står WC-ankans kompis , som jobbar i affären , med pannan mot fönstret och med uppspärrade ögon viftar och skriker samtidigt som han drar handen fram å tillbaka över halsen.  Lustig kille , såg ut som han skulle begå harakiri så vi höjde ölen och skålade glatt mot honom.  Det blev  i-n-t-e  populärt kan jag säga.  Snabbare än Lucky Luks skugga hade han förflyttat sig genom affären och ut till oss.  Tänkte att nu blir det slagsmål.   På extremt snabb norska förklarade han att det var absolut förbjudet att dricka alkohol på allmän plats.  Kom lagens långa arm så var det tusentals kronor i böter och han kunde få stora problem eftersom vi satt och krökade utanför hans affär.

Givetvis vill vi inte att varken han eller vi skulle hamna i trubbel så vi tog våra öl och gick med snabba steg mot hotellet.  Kille följde efter oss som ett plåster för att försäkra sig om att vi försvann från närområdet till hans affär.  Men när vi kom runt hörnet till affären satt en gäng HD-killar i 100 kilosklassen på bänken intill ingången till affären med dricka i näven.  Det var inte norsk fjällmjölk i flaskorna kan jag säga.  Killen höll på att spräcka en ven i pannan och på näst intill obegriplig norska i C-dur fick han HD-knuttarna att hoppa upp från bänken.

Vi lommade in på hotellet och drack upp ölen på rummet innan det var dags för middag.  Restaurangen var av vandrarhems-standard och WC-ankan sprang fram och tillbaka som en iller för att ta beställningar och servera mat.  Maten var vällagad och smakade faktiskt mycket bra.  Sedan drog vi oss tillbaka och var nöjda med dagen.

Kejsaren där den hör hemma.

Nutella till frukost är ett måste.

Dagens rutt planeras.

Snart 10 grader !!!  Man får vara glad för det som bjuds.

Visst är det vackert !  Fjorden allså.

Viköyri

Nu börjar vädret ordna till sig.

Jonas framför stavkyrkan.

Snapshot på regnbågen.

Regn , regn och mer regn.

Regn och kallt.

Regn , snö och dåliga vägar.  Undrar vart detta ska sluta ?

Regnar i allafall inte i tunnlar.  Man får se det positivt.

Fanns raka vägar också.

Nu börjar solen värma.

Blå himmel och inga regnkläder.  Livet är fint.

Plötsligt blev bergssidorna grön och fina.

Ahh !

Jonas på strålande humör.

Jonas.

Nu var alla på glatt humör.  Dags för en "Snickers-paus".

Kejsaren.

Forsar och vattenfall fanns det gott om.

Härliga vidder.

Härliga kurvor.

Härliga sjöar.

Härliga vattenfall.

Härligt blå himmel.

Ben-sträckar-paus.

Mäktigt.

Ett underbart härligt gäng.

När det är som bäst.

Gofika.

Bara glada miner i detta gänget.

Ett släp med får kommer lastat !!

En drönarbild över kvällens hotell.

Här drar vi en bärs i lugn och ro.  Inte länge till !!

Fick dricka ölen på rummet istället.  Passade på att tömma Jägermeistern åxo.

Enkel , vällagad och god mat.  Till det en laglig öl.