Mycket färja och mycket pizza

Onsdag.  3 Juli.

Stryn - Viköyri

Vaknade utvilade efter en natt i dom bästa sängarna på hela resan.  Breda och mjuka som bomull.   Ner och käka frukost som var av vanlig hotelstandard.  Varken bra eller dålig.  Snabbt packade vi ihop våra saker , började få en väloljad rutin på det nu.

Eftersom det regnade så det dånade på receptionens glastak så blev det regnkläder på.  Även detta har vi finfin rutin på.   Rullar iväg 09:40 och snart njuter vi av fina svängiga vägar och spektakulär natur.  Man såg tjusningen i det hela genom regndropparna .  Plötsligt tänds bromsljus !!  Utan någon förvarning står det en flock får mitt i vägen och glor på oss som vi var ett gäng UFO.  Dom såg inte speciellt smarta ut dom heller.   Hjälper inte att man rusar motorn eller tutar på dom , fåren är lika oberörda som Rambo när hela ryska arme´n anfaller.  Vi kör förbi med bara några centimeters marginal.  Dom tittar inte ens på våra hojar.

Nu händer något underligt , solen tittar fram och plötsligt känns det som atomvintern är över för ett ögonblick.    Vi njuter av fulla drag och livet i sadeln känns mycket bättre , en stund.   Plötsligt ser Jonas väldigt konstig ut.   När vi stannade visade sig det att dragkedjan till hans regnjacka gått sönder.  Ziiip , och sedan fylldes jackan av fartvind , regn , får och annat som kom i vägen.  Jonas likande en övergödd sumobrottare med gaser i magen när han kom farandes.   Gick dock att fixa ihop dragkedjan hjälpligt med lite hjälp av en multitång.

Nu kunde det väl inte hända mer så vi gasade för att hinna med en färja som skulle ta oss över fjorden.  När vi närmade oss såg vi en färja som låg inne och bilarna körde ombord.  SHIT !!!!!  den får vi inte missa !   Nu blev det gasa av (Givetvis inom lagstadga hastighetsregler !!!) så vi inte skulle missa färjan.  Fyra svenska hojar bromsa så det gnisslade framför färjan som nu skulle segla iväg.  Jonas , som låg först , betalade snabbt för oss alla och sedan var det precis Janne fick bakdäcket över kanten innan landgången hissades upp.  Vi kände oss väldigt nöjda och malliga med sista bitens körning och den perfekta timingen med färjan.  Så ska det se ut när rutinerade bikers är ute och kör.   När färjan lade till och fyra nöjda bikers rullade av så fortsatte färden.  Nu började plötsligt allas GPS:r protestera.  Alla ville att vi skulle vända om !!??   Vi stannade och studerade kartan lite närmare.  Shiiiiit !!   Vi hade kört ombord på fel färja !!!   Vid färjeläget fanns två destinationer och den färjan som låg inne skulle inte dit vi skulle.  I stressen när vi rullade in med tjutande bromsar så noterade vi inte denna lilla detaljen utan var skitglad att vi hann köpa biljett och kom med båtskrället.  Vi fick vända om och kör ner till färjeläget igen.  Till slut kom vi med rätt färja och jag kan säga att vi fick åka jäkligt mycket båt den dagen , men det gjorde inget för det är skitkul att åka färja när det regnar.  Billigt är det också !!!  Nu snackar vi inte mer om den saken.

Med styret åt rätt väderstreck och GPS som vill åka rakt fram fortsatte vi genom Norges dalar och fjäll som fortfarande imponerade.  Efter någon timme rullade vi in i det lilla samhället Viköyri och jag hittade Blix hotell direkt.  Anledningen till det var att det var detta hotellet Kristina och jag bodde på när vi var på MC-semester 2017.   Den natten fick jag inte dela säng med min fina , varma , goa , fru.  Det blev en man med skägg och mustasch istället.

Vi samlades inne hos Jonas & Janne och värmde upp med Jägermeister och öl.

Sedan tågade vi till den lokala pizzeria , samma som jag och Kristina var på , och det var lika folktom nu som då.  Personalen blev nästa förvånade att det kom gäster.  Nåja , käket var ok och rikligt.  Pizzan jag beställde råkade bli en XXL-pizza så servitören gav mig en doggybag när hon insåg att jag beställt den själv.  Att inte äta upp sin pizza fanns inte på den regniga kartan.  När jag ätit som en boaorm delade övriga på det som var kvar.  När vi skulle betala så var det tomt på faten och jag lämnade tillbaka doggybagen.  Där fick dom något att snacka om i byn !!

Avslutade kvällen med att se våra duktiga tjejer spela mot Holland i fotbolls-VM.

I

Ibland blev det riktigt fint.

Janne tejpade sin stövlar , i år också.

Tur att Ipaden sitter i ett vattentät skal.

Ösregn , 6,5 grad , 80-100 Km/h , 8 timmar om dagen.  Glad jag har en kåpa stor som enladugårdsvägg.

Stora kryssningsfartyg långt inne i små fjordar.

En lång jäkel.

Ibland måste man bara stanna och fota.

Här kan man möta allt från kor till långtradare.

Härliga kurvor.

Härliga dalar.

Inget trafikvett någonstans.

Vatten i flera former.

Nu öser det ner ordentligt.

En bensträckare för att hålla humör och värme uppe.

Man tar inte av sig något i onödan.

Hojarna får ta mycket vatten.

Mys !!

Inga sura miner hos Jonas.

Janne myser med sin nya V-strom.

Gäller att göra alla beräkningarna rätt i våta nedförsbackar med 180 graders svängar.

Första färjan.

I väntan på nästa färja.

Blev mycket båt idag.

Syns vart det bor bikers.